انواع كشت گلخانه اي شركت گلخانه سازي گل سبز ميثاق

شركت گلخانه سازي گل سبزميثاق شركت گلخانه ساز گل سبز ميثاق با 23 سال تجربه دومين شركت گلخانه ساز ايراني با تائيده سازمان جهاني فائو است كه از سال 1372در زمينه طراحي گلخانه,ساخت گلخانه ,فروش تجهيزات گلخانه خدمتكار عرصه كشاورزي كشور است. شركت گلخانه سازي گل سبز ميثاق جز اولين شركتهاي ايراني سازنده گلخانه و صادركننده گلخانه به خارج از كشور از سال 1380 است كشور هاي مثل امارات,تركمنستان,قزاقستان و عراق كه اجراي گلخانه طرح فائو وگلخانه طرح اسپانياي را حتي به فراتر از قاره آسياه رسانده است .

انواع كشت گلخانه اي شركت گلخانه سازي گل سبز ميثاق

توت فرنگي گلخانه اي ـ گلخانه اي خيار ـ گوجه گلخانه اي ـ گل شاخه بريده  گلخانه اي 

  انواع كشت گلخانه اي شركت گلخانه سازي گل سبز ميثاق

ميوه ها و سبزي جات و گل رز محبوب براي رشد در گلخانه
اگر شما به تازگي شروع به كار باغباني كرده ايد حتما ايده هاي خوبي براي رشد ميوه ها و سبزيجات داريد. خداوند نعمت هاي بي شماري به ما عطا كرده است بنابراين چطور مي توان بهترين ميوه و سبزي را براي رشد در گلخانه انتخاب كرد؟ بهتر است در اوايل كار سبزيجاتي كه به آساني رشد مي كنند را انتخاب كنيد .

 

سبزيجات-۱
شما بايد با گياهي كه متعلق به خانواده سالاد است شروه كنيد . تقريبا همه سبزي هاي برگ دار به يك شيوه رشد مي كنند. قبل از شروع كار بايد در مورد رشد سبزي هاي برگ دار اطلاعات داشته باشيد. اين سبزي ها مي توانند يك منبع بزرگ درامد براي شما باشند، شما مي توانيد محصولات خود را به فروشگاه هاي مواد غذايي عرضه كنيد.
سبزي هاي كوچك-۲
به عبارت ساده تر شما مي توانيد به دنبال رشد سبزي هاي دوست داشتني مثل ترپچه، نخود فرنگي، چغندر و غيره باشيد. اين نوع سبزي ها طرفدار زيادي دارند.
-اسفناج۳
اسفناج يكي از محبوب ترين گياهان گلخانه اي است. اگر شما مي خواهيد از تازه ترين و خوشمزه ترين اسفناج لذت ببريد آن را از گلخانه برداشت كنيد و بلافاصله آن را بپزيد. اين خيلي سالم است و شما مي توانيد مصرف ويتامين ها و مواد معدني خود را افزايش دهيد. مهم تر ازهمه، شما هرگز با مشكلي در رشد اين سبزي مواجه نخواهيد شد.
 
خيار-۴
خيار هم به عنوان ميوه و هم در سالاد استفاده مي شود. خيار طعم فوق العاده ساده اي دارد اما رشد آن ساده نيست. شما بعد از برداشت بايد خيارها را به صورت بسته هاي كوچك بسته بندي كنيد تا طراوت آن ها حفظ شود.

گوجه -۵
بسياري از گلخانه ها گوجه فرنگي را در رنگ ها و اشكال مختلف پرورش مي دهند و مسئوليت رسيدگي به آن ها آسان است.
 
فلفل -۶
همه مردم سراسر جهان فلفل را دوست دارند. فلفل باعث مي شود غذا طعم بهتري داشته باشد. انواع زيادي فلفل در طعم ها ، رنگ ها و اشكال مختلف وجود دارد كه شما مي توانيد در گلخانه بكاريد.
 
گياهان -۷
گياهاني مثل گشنيز، ريحان ، شاهي و غيره بسيار مناسب براي رشد در گلخانه هستند. اين گياهان رشد سريعي دارند و شما مي توانيد از اين سبزيجات تازه در وعده هاي غذايي خود استفاده كنيد.
 
كدو و برگ چغندر-۸
اين ها را مي توان در گلخانه كاشت و از خوردن آن ها لذت برد. اين گياهان مي توانند به كسب و كار شما كمك كنند چرا كه به صورت گسترده رشد مي كنند .
مركبات -۹
شما مي توانيد تعدادي از ميوه هاي زمستاني را در گلخانه خود پرورش دهيد. ميوه هاي ترش و شيرين شامل ليمو و پرتقال.
 
انگور -۱۰
بسياري از افراد نمي دانند كه مي توان انگور را هم در گلخانه پرورش داد. پرورش انگور در گلخانه براي محافظت آن از آفات به مراقبت هاي ويژه اي نياز دارد .
 
 
توت فرنگي-۱۱
گلخانه خود را با توت فرنگي هاي خوشمزه پر كنيد شما مي توانيد هر نوعي از توت فرنگي كه دوست داريد را بكاريد. فقط براي پرورش توت فرنگي بايد از فضاي كافي و تهويه مطبوع برخوردار باشيد.
 
-هلو۱۲
براي يك مبتدي انتخاب درست ميوه ها و سبزيجات گلخانه اي بسيار مهم است. به عنوان مثال هلو در گلخانه و يا باغ هاي كوچك به خوبي رشد مي كند. هلو ميوه مغذي است و مسئوليت رسيدگي به آن بسيار آسان است.

گشنيز -۱۳
شما نمي توانيد از سبزيجات با طروات برگ دار كه براي سالاد و سوپ عالي هستند دست بكشيد. گشنيز به سادگي قابل رشد است فقط به هوادهي و آب مناسب نياز دارد.
 
فلفل قلمي -۱۴
شما مي توانيد حتي در يك گوشه گلخانه فلفل قرمز داشته باشيد. فلفل هاي كوچك سبز و قرمز كه انتخاب هركدام از آن ها به سليقه شما بستگي دارد، چون دو طعم متفاوت دارند.

تمشك -۱۵
شما مي توانيد با فروش تمشك يك كسب و كار خيلي خوب داشته باشيد. علاوه بر اين، شما مي توانيد از تمشك در كيك، سالاد، شير، ظرف ميوه و غيره استفاده كنيد.

پرورش گل رز گلخانه اي كشت خاكي و هيدروپونيك-۱۶
گل رز
نام علمي : Rosa hybrida
نام انگليسي :Rose
گل رز بعنوان ملكه گلها از زمان عهد باستان مورد توجه بشر بوده است. در آن موقع استفاده هاي داروئي آن بيشتر مورد توجه بوده ولي بتدريج كشت و كار آن در باغها گسترش يافت. علاقه و اشتياق انسان به داشتن اين گل در تمام فصول سال باعث گرديد تا توليد آن در گلخانه انجام گيرد. در حال حاضر گل رز يكي از محبوبترين گلهاي جهان است و از لحاظ ميزان توليد در صدر قرار دارد.

صفات مورد پسند گل رز در بازارهاي جهاني عبارت است از:

۱ـ شاخه بلند و محكم كه توانايي نگهداري استوار گل را داشته باشد.

۲ـ اندازه و رنگ مناسب گل كه مختص رقم مورد نظر است.

۳ـ يكنواختي در مرحله برداشت گلها
۴ـ عاري بودن گلها از انواع رنگ پريدگي، سوختگي، آفات و بيماريها
۵ـ يكنواختي در اندازه شاخه ها
۶ـ اندازه، كيفيت، ظاهر مناسب مختص رقم

كشورهاي عمده توليدكننده اين گل عبارتند از : ايالات متحده آمريكا، هلند، انگلستان، كلمبيا،اكوادور، كنيا، آفريقاي جنوبي، هندوستان و ۰۰۰ لازم به ذكر است كه توليد در برخي از كشورهاي آمريكايي و آفريقايي با سرعت رو به افزايش است، هر چند كه تقريباً تمامي كشورهاي دنيا بسته بهتانسيل خود توليد گل رز را نيز كم و زياد در برنامه هاي خود دارند.. توليد گل رز در ايران بيشتر به استانهاي تهران، مركزي،اصفهان و خوزستان محدود شده است. 
همچنين كشورهاي اروپايي، آمريكا، كشورهاي آسياي ميانه وژاپن از عمده وارد كنندگان گل رز به شمار مي روند.
گل رز

مشخصات گياهشناسي :

گل رز متعلق به خانواده گل سرخيان است. اين گياهان در بخشهاي وسيعي از كره زمين پراكنده هستند و از لحاظ نحوه رشد و شكل بوته و توليد گل به انواع رزهاي مينياتوري، پاسيويي، هيبريد چاي، فلورينبدا، درختچه اي، بالا رو و رونده تقسيم مي شوند. 
جنس رز داراي ۱۲۰ گونه مي باشد كه از مناطق سرد شمالي تا مناطق نيمه گرمسيري پراكنده است. در توليد رزهاي بريدني گلخانه هاي از ارقام هيبريد چاي و فلورينبدا كه توليد گل انتهايي مي كنند، استفاده مي شود. گلهاي شاخه بريده را به سه دسته اصلي تقسيم مي كنند.
۱- hybrid tea: به رزهاي تك شاخه اي كه قطر گل ۹ سانتيمتر يا بيشتر باشد.
۲- sweet hearts : به رزهايي گفته مي شود كه قطر گل كمتر از ۹ سانتيمتر باشد
۳- رزهاي اسپري: حداقل ۳ غنچه روي يك شاخه باشد. 
در بررسي روند رشد اين گروهها در هلند مشخص شده كه هيبريد چاي در سال ۲۰۰۰ نسبت به ۱۹۹۹ حدود۲ درصد افزايش داشت. اما سطح ارقام sweet hearts روبه كاهش است ولي با اين وجود برخي ارقام رشد خوبي دارند(Sacha و(Escimo. رزهاي اسپري نيز كمتر از ۳ درصد توليدات هلند را در بر مي گيرند.

گل رز در تمامي رنگها ديده مي شود و در اين مورد تنها يك استثناء وجود دارد و آن نبود رزهاي آبي است. در انواعي كه توليد گل انتهايي مي كنند (هيبريد چاي، فلورينبدا، پاسيويي، مينياتوري) هر ساله شاخه هاي جديد از جوانه هاي سال قبل رشد مي كنند و بعد از توليد گل در انتهاي شاخه، رشد آن متوقف مي شودو شاخه هاي جديد دوباره از جوانه هاي زيرگل توليد مي شود كه بسته به رقم و شرايط آب و هوايي ممكن است توليد گل بكند يا نكند. برخي از ارقام گل رز دائم گل هستند و گل دهي در آنها در بيشتر مواقع سال انجام مي گيرد ولي بيشتر ارقام در هواي خنك بهار و پاييز گل دار مي شوند. رزهاي گلخانه اي در تمام طول سال قادر به توليد گل هستند و تنها بايد شرايط رشدي مناسب براي آنها فراهم گردد.
مسائل فني كشت رز
بسياري از ارقام رز به دليل داشتن خصوصياتي همچون زيبائي، دوام، فرم گل و شاخساره براي استفاده بعنوان گل بريده مناسبند و از ارقام آن بطور ويژه در شرايط مناسب براي برداشت و مصرف بعنوان گل شاخه بريده استفاده مي شوند. گلهاي شاخه بريده رز به دليل زيبائي و تنوع سالهاست كه در صدر تجارت جهاني گل و گياه قرار دارد و شايد گلفروشي را در جهان پيدا نكنيد كه در ميان گلهاي فروشي خود گل رز را نداشته باشد. از ارقام هيبريد چاي براي توليد گل بريده استفاده مي كنند. با در اختيار داشتن گلخانه مناسب امكان توليد آن در تمام طول سال فراهم است اين گياه چند ساله بوده و تا ۶ سال امكان بهره برداري اقتصادي از آن فراهم است. براي توليد گل شاخه اي معمولاً تعداد ۷ بوته درمترمربع كشت مي شود و پس از ۳ تا ۵ ماه از كشت گياهچه اي پيوندي(stentling) به بهره برداري مي رسد. بوته هاي مادري وارداتي معمولا پيوندي بوده و به دو روشپيوند مي شوند يكي به صورت پيوند شكمي كه در گياهان رز نيم ساله( Half year ) كه گياه به صورت ريشه لختبه فروش مي رسد انجام مي شود و دوم به روش پيوند نيمانيم عمل پيوند انجام مي شوند كه گيهان حاصله استنت لينگ وروش پيوند استنتينگ نام دارد. 

كشت و توليد رزهاي گلخانه اي :
رزهاي گلخانه اي گياهان چند ساله اي هستند كه عمر مفيد آنها براي توليد گل ۶ تا ۱۰ سال است. به اين خاطر در انتخاب رقم و آماده كردن خاك و بستر توليد بايد دقت كافي كرد، چون اصلاح و تعويض آنها در طول توليد هزينه دار خواهد بود.
ازدياد :

ازدياد رزهاي گلخانه اي بيشتر از طريق قلمه شاخه است. براي تهيه قلمه گياهان مادري در شرايط مناسب پرورش داده مي شود. تهيه قلمه بعد از بالغ شدن شاخه ها و رسيدن برگها به اندازه نهايي انجام مي گيرد. بخاطر اينكه گياهان مادري در داخل گلخانه در تمام طول سال در حال رشد دائم ستند، بنابراين مي توان در تمام طول سال از آن قلمه هاي برگدار تهيه كرد. قلمه ها با يك تا سه گره برداشت شده و تنها برگ انتهايي نگه داشته مي شود و برگ هاي تحتاني حذف مي شود. ته قلمه ها را مي توان براي ريشه زائي بهتر با پودرهاي حاوي هورمون تيمار كرد. قلمه ها را سپس در داخل بستر ريشه زائي قرار مي دهند كه معمولاً از ماسه، پرليت با يپت ماس و يا تركيبي از آنها مي باشد. پرليت با اندازه دانه هاي متوسط بستر ريشه زائي قابل دسترس و مناسبي است. دماي بين ۲۵ ـ ۲۱ درجه سانتيگرد در محيط بستر (اطراف ريشه ها) باعث ريشه زايي بهتر قلمه ها خواهد شد.
اكنون بيشتر توليدكنندگان رزهاي گلخانه اي در جهان از ارقام پيوند شده بر روي پايه هاي مناسب استفاده مي كنند، پايه Rosa manetti در كشور آمريكا و پايه هاي R. canina و R. indica در كشورهاي اروپايي مرسوم است. 
در كانينا در شرايط نور كم وسرما پايه به حالت ركود مي رود، پايه هاي مولتي فلورا نيز قوي بوده و خواب زمستانه ندارند. پايه هاي مانتي نيز ركود زمستانه نداشته و در آمريكا زياد استفاده مي شود.
از دلايل پيوند متوان به موارد زير اشاره كرد: رشد و نمو بهتر پيوندك و افزايش قدرت رشد، تحمل اسيديته و شوري خاك، تحمل رطوبت نسبي خاك و محيط، مقاومت به آفات و بيماريها، افزايش عمر و دوره زندگي گياه، سازگاري با شرايط محيطي، مقاومت به سرماي زمستانه

كاشت :
توليد رزهاي گلخانه اي در بسترهاي خاكي و يا غير خاكي انجام مي گيرد. بسترهاي خاكي هزينه اوليه پاييني داشته و نياز به مديريت دقيق ندارند در صورتيكه بسترهاي غير خاكي (هيدروپونيك) هزينه احداث بالا تري داشته احتياج به مديريت دقيق و كنترل دائمي دارند. در صورت سرمايه گذاري دائمي و بالا، بهتر است از بسترهاي غيرخاكي استفاده گردد.
در اينجا بسترهاي خاكي معرفي مي گردد. اندازه بسترهاي كاشت به عرض ۱۲۰ ـ ۱۰۰ سانتيمتر و به طول حدود ۳۵ متر انتخاب مي شود. عرض مسير و راهرو ها ۸۰ سانتيمتر، بهتر است بستر كاشت از نوع مرتفع انتخاب شود. در اين حالت بسترها به ارتفاع حدود ۴۰ سانتيمتر بالاي سطح زمين با خاك مرغوب پر مي شوند و ۳۰ سانتيمتر آن داخل زمين قرار مي گيرد. بطوريكه عمق بستر حداقل ۷۰ سانتيمتر باشد. خاك مناسب تركيبي است از ۶۰ درصد خاك لومي با ۴۰ درصد مواد افزودني مثل پيت، ماسه، پوسته بذر، پوست درختان، تراشه چوب، خاك اره، كود دامي كاملاً پوسيده كه موجب اصلاح فيزيك خاك مي گردد. PH بين ۵/۵ تا ۶ محيط مناسبي براي رزهاي گلخانه اي است. 
در هر بستر ۵ رديف با فاصله ۲۵ سانتي متر از همديگر در نظر مي گيرند كه رديف وسط حذف و به جاي آن سيستم آبياري قرار مي گيرد يعني در واقع كشت چهار رديفه مي شود. همچنين در روشهاي رايجتر از دو رديف بجاي چهار رديف استفاده مي كنند كه در صورت عدم وجود سيستم گرمايي مناسب جهت بهبود تهويه، بسترهاي كشت ۲ رديفي توصيه مي شود. 
تغذيه : 

در زمان كاشت گياه از كود دهي زياد بايد خود داري كرد. كود بصورت محلول در آب در اختيار گياه قرار مي گيرد. ازت، پتاسيم، منيزيم و آهن بطور منظم در محلول كودي استفاده مي شود، در صورتيكه بر، مس، منگنز، موليبدن بطوردوره اي به محلول كودي افزوده مي شود. نسبتهاي كودي ppm 195: 30: 220 (N:P:K) براي كود دهي رزهاي گلخانه اي مناسب مي باشد.
تركيب عناصر غذايي مورد استفاده در هيدرو پونيك رز

Nutrient element
۰-۶ weeks (mg/L)
۶ weeks onwards (mg/L)
Nitrogen-nitrate
۱۳۹
۱۵۱
Nitrogen-ammonium
۸
۸
Phosphorus
۳۷
۳۷
Potassium
۱۸۰
۲۰۴
Calcium
۱۳۷
۱۳۲
Magnesium
۲۴
۲۶
Sulphur
۴۵
۵۰
Iron
۱٫۴۵
۱٫۴۵
Manganese
۰٫۲۴
۰٫۲۴
Zinc
۰٫۱۴
۰٫۱۴
Boron
۰٫۲۱
۰٫۲۱
Copper
۰٫۰۶
۰٫۰۶
Molybdenum:
۰٫۰۵
۰٫۰۵
K/N ratio
۱٫۰۸:۱
۱٫۲۱:۱

شرايط آب و هوايي مورد نياز كشت
۱ ـ دما
از عوامل بسيار مهم در پرورش رز بوده و رابطه نزديكي با شدت نور دارد. گياه بايستي از شرايط دمايي مناسب براي رشد و نمو برخوردار باشد. ارقام و واريته هاي طبليعي وقديمي اين گياه بايستي حداقل به مدت يكماه تحت شرايط رفع نيازدمايي در دماي پايين زير ۱۰ درجه سانتيگراد قرار گيرد. كه اين نياز در رزهاي شاخه بريدني جديد وجود ندارد
جدول رابطه درجه حرارت با ميزان توليد كل رز
دماي روز و شب
متوسط دما
روزهاي گلدهي
طول شاخه
توليد ساليانه درمترمربع
۱۶-۸
۱۲
۱۰۵
۱۰۰-۸۰
۸۰
۱۸-۱۰
۱۴
۸۵
۹۰-۷۰
۱۰۰
۲۰-۱۲
۱۶
۷۰
۸۵-۶۵
۱۲۰
۲۲-۱۶
۱۹
۶۰
۸۰-۶۰
۱۴۰
۲۴-۱۶
۲۰
۵۵
۷۰-۵۰
۱۶۰
۲۳-۲۲
۲۲
۴۲
۶۰-۴۰
۱۸۰
در زمينه دما حداقل درجه حرارت تحمل گياه صفر و حداكثر ۳۵ درجه سانتيگراد است. درخصوص تفاوت درجه حرارت شب و روز بهترين تفاوت مربوط به ۶ تا ۱۰ درجه است 
دماي انتخابي براي رزهاي گلخانه اي با توجه به شدت نور و موقع سال متفاوت است. بطور كلي دماي گلخانه را در شب ۱۶ تا ۱۷ درجه سانتيگراد، در روزهاي كم آفتاب ۲۱ درجه سانتيگراد و در روزهاي با آفتاب زياد ۲۶ تا ۲۷ درجه سانتيگراد انتخاب مي كنند. در اين شرايط دمايي گلها بعد از حدود ۴۸ ـ ۴۰ روز آماده برداشت مي شوند. دماي حداقل خاك ۱۵ درجه است كه نبايستي از اين دما كمتر شود
۲ـ نور
نور نيز از فاكتورهاي محيطي مهم د رتوليد رز است. گياه رز به شدت هاي بالاي نور احتياج دارد. به اين خاطر بهترين گلخانه از لحاظ پوشش، گلخانه هاي شيشه اي است. البته شدت نورهاي خيلي زياد علاوه بر افزايش دماي گلخانه بر روي كيفيت و رنگ گلها تاثير منفي دارد. البته ميزان شدت نور به رقم و درجه حرارت بستگي دارد. در كشورهاي مثل هلند گاهاً به دليل كمي شدت نور در زمستان از نورهاي مصنوعي نيز براي برخي واريته استفاده مي كنند. ولي در ايران بعلت آفتاب فراوان در اكثر استانها نيازي به اين كار نيست. معمولاً ميزان نور مناسب بين ۳۰ تا ۵۵ هزار لوكس متغيير است. ولي در ايران بعلت آفتاب فراوان در اكثر استانها نيازي به اين كار نيست.
۳ـ رطوبت نسبي
رطوبت نسبي همان رطوبت است كه در هواي اطراف گياه و محيط گلخانه وجود دارد. اين ميزان رطوبت كه با رطوبت سنج قابل اندازه گيري است در حدود ۶۰ درصد مي باشد. زيادي آن باعث بروز بيماريهاي قارچي مثل لكه سياه، سفيدك مي شود و كمبود آن نيز باعث كاهش رشد گياه و كيفيت محصول مي شود.
۴- خاك يا بستر
در محيطهاي كشت خاكي، خاك مي بايستي از نوع سبك لومي شني يا لومي رسي با حاصلخيزي مناسب باشد. خاك بايستي از تهويه مناسب برخوردار باشد اسيديته مناسب خاك نيز بين ۷-۶ مي باشد. در كشتهاي خاكي، ۴-۳ تن كود دامي پوسيده را به هر هزار متر مربع اضافه مي كنند و بعد از مخلوط يكنواخت اقدام به كشت پايه هاي رز مي كند. در روشي كشت بدون خاك از بسترهايي نظير پشم سنگ، كوكوپيت يا ليكا و پرليت استفاده مي كنند كه بصورت كشت بستري در بسترهايي به عرض حدود ۵۰ سانتيمتر با دو رديف و به عمق ۳۰ سانتيمتر كشت انجام مي شود البته در روش نسبتا مرسومي هم كشت به صورت گلداني بر روي سكوهايي به ارتفاع ۶۰ تا ۸۰ سانتيمتر و در گلدان حاوي مواد بستري به صورت تك بوته يا دو بوته كشت انجام مي شود . در هر يك از اين روشها مطلوب است گياه ارتفاع مناسبي براي عمل بندينگ از سطح زمين را داشته باشد.

انواع بسترهاي هيدروپونيك
- پيت نارگيل: Coconut Peat = Coir Dust
از فراوري پوست ميوه نارگيل حاصل مي شودكه مراحل آن به قرار زير است
تجزيه > درجه بندي > خشك كردن > پرس كردن
CEC متوسط تا زياد دارد، PH برابر ۵/۴ تا ۹/۶ است، پايداري آن عالي است، دانسيته حجمي آن پائين است

پشم سنگ Rock wool
از ذوب كردن صخره هاي بازالت يا برخي مينرالهاي ديگر در دماي ۱۵۰۰ درجه سانتيكراد موادي ساخته ميشود كه مشابه فيبرهاي ريز است.
تهويه آن عالي است، نگهداري رطوبت آن خوب است، CEC اين بستر پائين است، PH خنثي تا قليايي با اثر كم در محيط كشت دارد، پايداري بسيار زياد بوده ودانسيته آن ۲۶۴ گرم در ليتراست.

پرليت Perlite
خاكهاي آلومينيو سيليكاتي هستند كه حدود۱۰۰۰ درجه سانتيكراد حرارت ديده اند.خصوصياتي مشابه ماسه ولي سبك را دارند.
حاوي فلورايد است كه در بر خي گياهان حساس نظير ليليوم لونگيفلوروم و دراسنا مي تواند خسارتزا باشند، نگهداري آب كم و تهويه عالي دارد كه اين خاصيت با مصرف بسيار بالاي آب و مواد غذايي همراه است و از آن به عنوان بستر مناسبي ياد نمي كنند.CEC خيلي كم وPH تقريبا ۵/۷ دارد. پايداري بسيار بالا بوده و دانسيته حجمي آن ۸۰ تا ۱۲۰ گرم بر ليتردارد.
رطوبت خاك

اين محصول به رطوبتي متوسط احتياج دارد. در شرايط كشت خاكي بايستي سطح خاك پاي ريشه گياه بين هر دو آبياري خشك شود. تنش رطوبتي نيز به گياه خسارت مي زند.

زهكش:
رزها گياهاني با سيستم ريشه اي عميق هستند و آب كافي را در عمق نياز دارند. زهكش در كشت خاكي رز بايستي تا حد ممكن تا عمق ۹۰-۱۰۰ سانتي متري خوب باشد. در مناطقي با سطح ايستابي بالا نياز به لوله زهكشي است كه اندازه لوله هاي زهكشي بسته به بافت خاك است و بايد طوري طراحي شود كه آب اضافي بستر كشت سريع خارج شود. اين لوله ها در ايران با قيمت مناسب توليد مي شود. در صورت عدم وجود شيب طبيعي براي زهكش آب بايد از پمپ استفاده گردد. 
تهويه :
تهويه گلخانه جهت كنترل ميزان رطوبت، آفات و بيماريها و همچنين تامين دي اكسيدكربن مصرف شده در فرآيند فتوسنتز لازم و ضروري است. در گلخانه هاي رز از دريچه هاي سقفي براي تهويه استفاده مي شود.

گلخانه مناسب رز :
سيستم تهويه بايستي بتواند دماي داخل گلخانه را كنترل نمايد و تعادل بين دما و رطوبت را تامين نمايد. در زمان تهويه از باد مستقيم بر روي محصول بايد اجتناب شود. ديواره هاي جانبي گلخانه بايد تا ارتفاع محصول باشد. تهويه و كانالهاي مربوط به تهويه بايد در بالاي ارتفاع محصول قرار گيرد.
•در مواقع بارندگي از خيس شدن گياه خودداري شود و از چكه كردن پوشش گلخانه ممانعت به عمل آيد. ارتفاع گلخانه بايد مطلوب و نسبتا زياد باشد (بيش از۵/۴ متر) يعني به عبارت ديگر حداقل ۲ متر ارتفاع در بالاي گياه وجود داشته باشد. البته به عنوان اصل كلي گلخانه بايد حداكثر جذب نور را داشته باشد. گلخانه هاي بلندتر ، پهنتر و قويتر بهترند. برخلاف گلخانه هاي ايران كه عمدتاً پلاستيكي است در هلند پوشش گلخانه ها عمدتا شيشه بوده ودر سالهاي اخير از پوشش هاي اكريليك نيز استفاده مي شود. كه عيب شيشه آن است كه UV-b عبور نموده و باعث سياهي گلبرگهاي ارقام قرمز مي شود. گلخانه هاي مولتي اسپان ازگلخانه هاي ونلو به دليل ثبات بيشتر شرايط وحجم بيشتر هوا مطلوبترند.همچنين نورگيري آنها بيشتر و هزينه احداث آنها سبكتر است. لازم به ذكر است كه شيشه هاي مورد استفاده در هلند در قطعات ۲/۱۱۲ در ۱۵۰ استفاده مي شود در حالي كه عرض شيشه در گلخانه هاي ايراني كمتر و مقدار قاب بيشتر شده و نور گيري را كاهش مي دهد. شيب سقف به زاويه تابش و كثيف شدن سقف بستگي دارد كه از ۲۷ درجه در ونلو به ۲۴-۲۲ درجه در وايد اسپان كاهش يافته است
خواب زمستانه:

در كشت هاي مزرعه اي، در نقاطي كه شرايط نوري پايين حاكم است و هزينه انرژي بالا است براي گياه خواب زمستانه(ركود) در نظر مي گيرند. برگهاي رز تا ۵ درجه سانتي گراد زير صفر تحمل سرمايي دارد و اين تحمل به نوع رقم، حمله آفات و بيماريها، بلوغ بافت چوبي، رطوبت هوا، دما و ... بستگي دارد. اما در ارقام كنوني دنيا نياز سرمايي و خواب زمستانه لازم نيست و در تمام طول سال گل مي دهد.
رزهاي اسپري كمتر از ۳ درصد توليدات هلند را در بر مي گيرند.
ارتفاع از سطح دريا:

بهترين ارتفاع از سطح دريا: ۱۸۰۰ تا ۳۰۰۰ متر
ميزان آب مورد نياز :۶۰ متر مكعب در روز در هكتار
Ph مناسب: در سيستم كشت خاكي اسيديته مناسب بايستي حدود ۵/۶ باشد و در كشت هيدروپونيك اين رقم بين ۵/۵ تا ۶ است
EC مناسب كمتر از ۸/۱ است اين رقم در سيستمهاي هيدروپونيك بسته ۷/۰ است

تماس با ما گلخانه 

آدرس : تهران – بلوار كشاورز – بين خيابان جمالزاده شمالي و كارگر شمالي – پلاك ۳۴۲ – طبقه ۳ – واحد ۱۲ 

تلفن:۶۶۵۶۵۰۶۰-۰۲۱

۰۲۱-۶۶۹۰۶۲۱۲:تلفكس

همراه: ۰۹۱۲۵۷۵۳۸۴۱-۰۹۱۲۱۹۵۲۰۶۷

تلگرام :۰۹۱۲۵۷۵۳۸۴۱

وبسايت ها :

www.golesabzemisagh.com

www.golesabzemisagh.ir

www.golkhanesazco.ir

ايميل ها 

info@golesabzemisagh.com

info@golkhanesazco.ir

golesabzemisagh@gmail.com

 گلخانه ساز-ساخت گلخانه - تجهيزات گلخانه - گلخانه اسپانياي -نايلون گلخانه-تجهيزات گلخانه-لوازم گلخانه-احداث گلخانه-سازنده گلخانه-گلخانه هيدروپونيك-توري سايبان گلخانه-توري ذخيرانرژي گلخانه-

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.