كشت هيدروپونيك گلخانه اي

شركت گلخانه سازي گل سبزميثاق شركت گلخانه ساز گل سبز ميثاق با 23 سال تجربه دومين شركت گلخانه ساز ايراني با تائيده سازمان جهاني فائو است كه از سال 1372در زمينه طراحي گلخانه,ساخت گلخانه ,فروش تجهيزات گلخانه خدمتكار عرصه كشاورزي كشور است. شركت گلخانه سازي گل سبز ميثاق جز اولين شركتهاي ايراني سازنده گلخانه و صادركننده گلخانه به خارج از كشور از سال 1380 است كشور هاي مثل امارات,تركمنستان,قزاقستان و عراق كه اجراي گلخانه طرح فائو وگلخانه طرح اسپانياي را حتي به فراتر از قاره آسياه رسانده است .

كشت هيدروپونيك گلخانه اي

كشت هيدروپونيك گلخانه اي شركت گل سبز ميثاق

در اواخر قرن نوزدهم با شناخت مواد غذايي پرمصرف و بعدها نياز بهمواد كم‌مصرف و فراهم نمودن شرايط تهويه مناسب در محلولهاي غذايي بطور مصنوعي سيكل كامل توليد از مرحله سبز شدن تا مرحله باردهي و مرگ از نظر علمي در حوالي سالهاي ۱۹۳۰ ـ ۱۹۲۰ امكان‌پذير اعلام گرديد. اصطلاح هيدروپونيك(Hydroponicum)اولين بار بوسيلهGerickeپيشنهاد شد كه او موفق گرديده بود دركاليفرنيا توليد نباتات را در معيار تجارتي بدون استفاده از خاكاز رشد اوليهتا مرحله باردهي نشان دهد. اين اصطلاح مجموعه‌اي است از يك لغت يونانيHydro يعنيآب و كلمه لاتين Ponero يعني جاي دادن كه بطور خلاصه مفهوم قرار گرفتن چيزي در آباز آن استنباط مي‌گردد.

 
هنگامي كه استفاده از روش آب كشت و توليد محصولاتكشاورزي بدون استفاده از خاك مطرح مي‌شود اين سوال ظاهرا بسيار ساده پيش مي‌آيد كهوقتي ميليونها هكتار زمين مزروعي وجود دارد كه قسمتي هم بدون استفاده مانده، وقتيخاك به عنوان منبع مواد غذايي گياهان و محيط طبيعي رشد آنها به بشر ارزاني شده چرابه جاي استفاده از آن به دنبال روش توليد بدون استفاده از خاك برويم؟ پاسخ اين سوالدر مواردي كه جامعه مصرف كننده مثلا سبزيجات تازه به دلايل صنعتي ، تجارتي ، نظاميو غيره در منطقه بدون خاك مزروعي مستقر شده و يا دسترسي با آب ارزان قيمت نداشته ومسائل حمل و غيره مطرح باشد نسبتا آسان است.
سير تكاملي
از زماني كه Gericke در سال ۱۹۲۹ امكان كشت تعدادي از نباتاترا بدون استفاده از خاك تا مرحله تكامل و باردهي آنان به ثبوت رساند تا امروز كه درنقاط مختلف جهان توليد با روش آب‌كشت به صورت تجارتي معمول گرديده، فكر دانشمندان ومتخصصين به تكامل اين روش و رفع نواقص آن مشغول بوده است. دستگاه يا ظرفي كه Gericke از آن استفاده كرد در حقيقت جعبه‌اي يود كه به جاي درب آن يك ورق توري قرارداشت. روي توري بستر بذور و زير آن مقداري فضاي خالي و بعد از فضاي خالي محلولغذايي در كف محفظه واقع مي‌شد.
نبات پس از سبز شدن در بستر بذر كه از جنسسنگريزه يا ماده ديگري غير از خاك بود ريشه خود را از سوراخهاي توري عبور داده وريشه پس از طي فضاي خالي زير توري خود را به محلول غذايي مي‌رساند. با پاشيدن آب يامحلول غذايي روي بستر بذر ، رطوبت برايرشد بذرو جلوگيري از خشك شدن آن قسمت ريشهكه داخل محلول غذايي قرار نداشت، تامين مي‌گردد. به علاوه با تبخير مختصري كه ازسطح محلول غذايي و يا در اثر محلول‌پاشي از بالاي توري حاصل مي‌شد درصد رطوبت فضايزير توري تا سطح محلول غذايي را بالا نگه داشته و از خشك شدن ريشه‌هاي واقع در اينقسمت جلوگيري مي‌گرديد. ضمنا اين ريشه‌ها حداكثر دسترسي به هوا راداشتند.
با اين روش Gericke تضاد مكانيسم آب و هوا را در محيط رشد ريشه بهشكلي از بين برد اما اين روش براي توليد تجارتي راه حل مناسبي ارائه نمي‌داد و چندنقص كلي و عمده داشت. يكي اينكه طبيعت اين نباتات اقتضا نمي‌كرد كه ريشه آنها درهوا آويزان باشد بلكه برعكس نياز به اتكا داشتند. و ديگر مشكل اينكه در طوقه ريشهگياهان حساس پوسيدگي ايجاد شد. ولي در هر حال با تلاش شبانه روزي دانشمتدان ومحققان ، امروز مطالعه و تحقيق و كسب تجربه در اين زمينه به حدي توسعه يافته و موردتوجه قرار گرفته است كه آينده كار برد روش آب‌كشت را خيلي روشن جلوه مي‌دهد. در حالحاضر توليد تجارتي محصولات با روش آبكشت در آمريكا ، ژاپن ، اروپا و هندوستان رو بهافزايش بوده و در ساير نقاط دنيا در حال پيشرفت است. بدون ترديد كشور ما نيز دور ازاين تكنولوژي قرار نخواهد گرفت.
انواع روشها
كشت مستقيم در محلول غير متحرك
اين روش شباهت زيادي به اولين روش توليدآبكشي دارد كه در آن قسمتي از ريشه‌ها به منظور جذباكسيژندرهوا قرار داشته و قسمتي در محلول غذايي جايي مي‌گيرند. به دلايلي عمده امروزه درسيستمهاي تجارتي از آن استفاده نمي‌شود.
كشت در مه
اين روش شباهت زيادي به روش كشت در محلول دارد با تفاوت كه غذابه صورت مه يا باران پودر شده به نباتات پاشيده مي‌شود ولي به همان دلايل ذكر شدهاز قبيل اشكالاتي كه نگه داشتن نباتات دارد و همان مشكلات بيولوژيكي روش بالا ، روشكشت در مه هنوز تجارتي نگرديده و در حال حاضر تحقيقاتي در اين مورد در كشور ايتالياجريان دارد.
كشت در ماده جامد با مدار باز از نظر محلول غذايي
در عمل مثل روش كشت درخاك است با اين تفاوت كه به جاي خاك ماده بي‌اثري مثلشنيا سنگريزه مورداستفاده قرار گرفته و ريشه‌ها در اين ماده رشد مي‌كنند. از نظر وسايل و ساختمان وتاسيسات ، روي هم رفته خيلي ساده مي‌باشد. مشهورترين نوع اين روش ، كشت درماسهيا شن با استفاده از محلول غذايي ازسطح ماسه مصرف شده و پس از آنكه مقداري بوسيله ريشه‌ها جذب گرديد، بقيه به صورتفاضلاب از سيستم خارج مي‌شود. خروج فاضلاب از مدار محلول دهي باعث مي‌شود كه اينروش از نظر صرفه جويي در مصرف آب در مواردي كه هزينه تامين آب زياد است مقرون بهصرفه و قابل توصيه نباشد.
روش كشت در ماده جامد با مدار بسته از نظر محلول غذايي
در اين سيستم كشتدر حوضچه‌هاي متصل به مخزنهايي صورت مي‌گيرد كه بوسيله بتن يا استفاده از مواد ديگرساخته شده است. محلول غذايي از مخزن مربوط بوسيله پمپ وارد حوضچه شده و سطح ارتفاعآن در حوضچه بالا آمده و مجددا بوسيله پمپ تخليه گرديده و به مخزن مربوطهبرمي‌گردد. اين عمل بر حسب نياز نبات به آب و غذا چند بار در روز تكرارمي‌گردد.
مزيت عمده اين روش در مقايسه با روش مدار باز امكان صرفه جويي درمصرف آب به مقدار زياد بوده و با مقدار قابل ملاحظه‌اي نيز در مصرف مواد غذاييصرفه‌جويي مي‌شود. بديهي است از نظر كنترل كيفيت و كميت محلول غذايي مراقبت و دقتبيشتري لازم خواهد بود. به علاوه هزينه تاسيسات اوليه به مراتب بيشتر مي‌باشد . دراين گلخانه‌ها مورد توجه باشد ، استفاده از سيستم تغذيه و آبياري با مدار بستهتوصيه و تاكيد مي‌گردد.
موارد استفاده
• محدوديت اراضي
• توليد برخي محصولات خاص
• توليد محصول در غير فصل طبيعي
مزايا
• كنترل محيط از نظر عناصر غذايي
• يكي از مزيت‌هايي كه در ارتباط با تغذيه گياه در كشت بدون خاك مطرح بوده كنترلمحيط از نظرعناصر غذايياست. فرمول محلول غذايي تهيهشده قابل دسترسي است. به عبارت ديگر مي‌توان هر ماده‌اي با هر نوع غلظتي تهيه و درمحلول قرار داد. نسبت بين يون‌ها را به خوبي مي‌توان حفظ كرد. مثلا مي‌توان درمحلولي نسبتيون آمونيومبهنيترژونرا تنظيم كرد. ولي در محيط خاك اينمسأله قابل كنترل نيست.
مواد غذايي مورد نياز در كشت هيدروپونيك
خاك داراي خاصيت تامپوني و بافرياست. بدين مفهوم كه اگر عنصري توسط گياه جذب شد و غلظتش در محلول خاك كاهش پيدا كردخاك اين توانايي را دارد كه از فاز جامد يا فاز تبادلي آن عنصر را آزاد و واردمحلول خاك كند و غلظت را به همان سطح اوليه خودش برگرداند. خاصيت تامپوني يا همانحفظ غلظت و آزاد كردن عناصر از فاز جامد يا تبادلي است. ولي در محلول‌هاي غذايي ياكشت هيدروپونيك تجديد غلظت وجود ندارد. در بعضي از سيستم‌ها ، محلول غذايي حالتچرخشي داشته و در يك محدوده (يا مخزني) كمبود غلظت خود را جبران كرده و دوباره واردسيستم خواهد شد كه اين خود يكي از مزيت‌هاي خاك در رابطه با كشت بدون خاكاست.
در سيستم‌هاي بدون خاك در تغذيه گياه از محلول‌هاي غذايي استفادهمي‌كنند لذا براي تهيه محلول‌هاي غذايي از نمك‌هاي عناصري مانند نيترات پتاسيم وسولفات پتاسيم استفاده مي‌كنند. معمولا براي تهيه اين محلول‌ها ، فرمول‌هاي غذاييمتعددي پيشنهاد شده است. براي هر گياه خاص با توجه به نياز غذايي آن گياه ، فرمولغذايي خاصي تنظيم مي‌شود. يعني غلظت لازم در محلول غذايي كنترل مي‌شود. بطوري كهتمامي عناصر غذايي مورد نياز در آن به مقدار كافي وجود داشته باشند.
 

تحويل ساخت گلخانه اسپانيايي شركت گل سبز ميثاق

شركت گل سبز ميثاق با بهره گيري از تخصص و تجربه كارشناسان ايراني ، اسپانيايي و هلندي بخش توليدات گلخانه اي افتخار دارد با ارايه خدمات فني و مهندسي به شرح زير در خدمت توليد كنندكان و كشاورزان عزيز باشد.

اجراي كليد تحويل پروژه هاي توليد محصولات گلخانه اي شامل سبزي ها : خيار ، گوجه فرنگي و فلفل ، گياهان زينتي : انواع گل هاي شاخه بريده رز، آنتوريوم ، ژربرا و .. و ميوه ها: توت فرنگي.

طراحي وتجهيز گلخانه در موارد آبياري قطره اي ، سيستم هاي گرمايش گلخانه ، سيستم هيتربخاري گلخانه. سرمايش گلخانه ، فن و پد گلخانه ، پرده هاي انرژي سيوينگ و كنترل انرژي گلخانه ، دستگاه هاي كنترل اقليم و آبياري و كليه موارد درخواستي

واحد تحقيق و توسعه شركت آماده ارايه خدمات فني و مهندسي و نوآوري هاي جديد صنعت گلخانه اي درزمينه سازه و تجهيزات و مديريت انواع محصولات گلخانه اي است.

تماس با ما گلخانه 

آدرس : تهران – بلوار كشاورز – بين خيابان جمالزاده شمالي و كارگر شمالي – پلاك ۳۴۲ – طبقه ۳ – واحد ۱۲ 

تلفن:۶۶۵۶۵۰۶۰-۰۲۱

۰۲۱-۶۶۹۰۶۲۱۲:تلفكس

همراه: ۰۹۱۲۵۷۵۳۸۴۱-۰۹۱۲۱۹۵۲۰۶۷

تلگرام :۰۹۱۲۵۷۵۳۸۴۱

وبسايت ها :

www.golesabzemisagh.com

www.golesabzemisagh.ir

www.golkhanesazco.ir

ايميل ها 

info@golesabzemisagh.com

info@golkhanesazco.ir

golesabzemisagh@gmail.com

 گلخانه ساز-ساخت گلخانه - تجهيزات گلخانه - گلخانه اسپانياي -نايلون گلخانه-تجهيزات گلخانه-لوازم گلخانه-احداث گلخانه-سازنده گلخانه-گلخانه هيدروپونيك-توري سايبان گلخانه-توري ذخيرانرژي گلخانه-

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.