انتخاب زمان كشت گلخانه

شركت گلخانه سازي گل سبزميثاق شركت گلخانه ساز گل سبز ميثاق با 23 سال تجربه دومين شركت گلخانه ساز ايراني با تائيده سازمان جهاني فائو است كه از سال 1372در زمينه طراحي گلخانه,ساخت گلخانه ,فروش تجهيزات گلخانه خدمتكار عرصه كشاورزي كشور است. شركت گلخانه سازي گل سبز ميثاق جز اولين شركتهاي ايراني سازنده گلخانه و صادركننده گلخانه به خارج از كشور از سال 1380 است كشور هاي مثل امارات,تركمنستان,قزاقستان و عراق كه اجراي گلخانه طرح فائو وگلخانه طرح اسپانياي را حتي به فراتر از قاره آسياه رسانده است .

انتخاب زمان كشت گلخانه

شركت گل سبز ميثاق

در مناطق جنوبي كشور زمان كشت در گلخانه از اوائل مهرماه شروع مي شود و در خرداد ماه سال بعد برداشت محصول پايان مي يابد. و درمناطق شمالي و مركزي كشور كه در آذر ماه و دي ماه داراي هواي ابري و سرد مي باشند زمان كشت را به نحوي انتخاب مي كنند كه اينزمان يا آخر فصل برداشت و يا آغاز كشت باشد

گل سبز ميثاق

 

به طور كلي زمان هايي كه شرايط جوي نامساعد است بايد از دوره كشت حذف گردد و اگر چنين كاري صورت نگيرد و زمانهاي نامساعد درميان زمان برداشت قرار گيرد كشت با مشكلات عديده اي روبرو مي شود.

انتخاب بذر

بعد از انتخاب زمان كشت بايد بذر مناسب و خوبي انتخاب كنيم كه بر اساس تقسيم بندي اقليم هاي مناسب صورت مي گيرد.مثلا براي مناطق جنوبي كه زمان كشت از اوائل مهرماه شروع مي شود و تا آخر خرداد سال بعد مي توان برداشت محصول داشت و يامناطق شمالي و مركزي كه كار كشت از اوائل دي ماه شروع مي شود بذرهاي تك گل پيشنهاد مي شود كه داراي برگ هاي كوچك و مقاومبه سرما بوده و جهت دوره هاي طولاني مناسب مي باشد ولي در اقليم هاي كه دو فصل كشت دارند بهتر است از واريته هاي پرگل كهمحصول زيادي در زمان كوتاه دارنداستفاده گردد.

شايان ذكر است كه بسياري از كشاورزان بدون توجه به نوع واريته و زمان كشت آن و تنها به علت پر گل بودن آن اقدام به كشت درفصولي مي نمايند كه مناسب حال آن بذر نيست در نتيجه با مشكلاتي مواجه مي شوند كه براي آنها اندكي ناشناخته و غريب مينمايد.كشاورزاني كه آشنايي با خواص واريته هاي مختلف ندارند اشتباه عمده اي را مرتكب مي شوند و آن اين است كه واريته هاي پر گليرا كه براي فصول بهاره كشت نموده اند و محصول خوب و زيادي برداشت كرده اند مجددا براي كشت پائيزه انتخاب مي كنند.

با شروع فصل سرما و كوتاه شدن طول روز تعداد زيادي ميوه هاي كوچك در هر بوته مشاهده مي كنند كه به علت ريز ماندن ميوه ها بر رويساقه محصولي برداشت نمي كنند و با تصوراتي كه دارند كود و سم را به گياه تحميل مي كنند در حالي كه بذر هاي تك گل بوده و از آن ميوهكمتري مشاهده مي كنند اما محصول بيشتري برداشت مي شود.

نحوه كشت

پس از انتخاب بذر بايد فكر نحوه كشت باشيم به طور كلي در مقابل ما دو راه براي كشت بذر قرار دارد. يكي كشت مستقيم و كشت به صورت خزانه كه از اين دو راه به خاطر صرفه جويي در استفاده از امكانات گلخانه اي و مراقبت بيشتر و بهتر تا جوانه زدن از كشت درخزانه بهره گيري كرد.

براي كشت مستقيم زمين بايد رطوبت كافي داشته و به اصطلاح گاورو باشد و بهتر است زير و روي بذر به مقدار مورد نياز بيته موسريخته شود.

بهترين خاك براي كشت در گلدانهاي نشاء ماده اي طبيعي به نام بيته موس مي باشد كه در بازار انواع خارجي و ايراني آن يافت مي شود.

اگر محل قرار گرفتن سيني نشاء داراي نور و رطوبت كافي وجود داشته باشد پس از ۴ تا ۸ روز بذر جوانه مي زند و چنانچه شرايط مناسب

نبوده و عوامل نور و گرما و رطوبت به صورت دلخواه نباشد اولا در زمان جوانه زني تاخير ايجاد مي شود و ثانيا در جريان رشد گياه نيزاختلالاتي پديدار خواهد شد.

توصيه مي شود اين نوع بذرها را به علت گراني آنها ۴۸ ساعت قبل از كاشت در زمين و يا گلدان در يك پارچه نخي و يا پنبه اي نگهداري كرد.

بايد دقت كرد قبل از اين كار بذرها ابتدا در آب ولرم خيسانده شوند از طرفي بايد مراقبت هاي لازم را به عمل آورد تا گياه جوان بدون آفتو بيماري به زمين منتقل شود.

انتقال نشاء به زمين اصلي

وقتي بذرها سبز شدند و رشد كافي نمودند بايد آنها را به زمين گلخانه منتقل كنيم.بدين منظور حفره هايي كه با فاصله معين و بر اساس تراكم بوته در متر مربع محاسبه شده است بر روي بسترها تعبيه مي كنيم كه دقيقابه اندازه حجم خاك گلدانهاي سيني نشاءمي باشد.

آنگاه با احتياط كامل نشاء را همراه با خاك گلدان از گلدانها جدا كرده و در حفره ها قرار مي دهيم.در اينجا بايد مراقب باشيم تا به ريشه هاآسيبي وارد نيايد.

بعد از انتقال نشاء به زمين آبياري را شروع مي كنيم .

به ياد داشته باشيم مدت قرار گرفتن نشاء در گلدان نبايد از حد معمول تجاوز كند زيرا در اين صورت است كه ريشه به علت حجم كم خاكدچار مشكل شده و از رشد طبيعي باز مي ماند.

آموزش پرورش خيار گلخانه اي(درختي)

اسكلت بخشي از گلخانه است كه پوشش پلاستيكي يا شيشه اي را نگه ميدارد.اسكلت گلخانه بايد محكم و سبك بود و در عين حال ارزان وبا دوام باشد و تا حد امكان سايه كمتري داشته باشد. در حال حاضر اسكلت گلخانه را بيشتر با آهن گالوانيزه و يا آلومينيم مي سازند و دربعضي موارد از چوب هم استفاده ميشود كه هم ارزانتر است و هم ساخت آن آسانتر است، ولي اين اسكلتها زود مي پوسند و در ضمن براياستحكام بيشتر بايد از قطعات چوبي ضخيمتري استفاده كرد كه اين امر سبب كاهش نفوذ نور آفتاب بداخل گلخانه مي گردد.

در حال حاضر دو نوع گلخانه رواج دارد:

۱) گلخانه دو طرفه

۲) گلخانه كوآنست

در گلخانه هاي دو طرفه ديوارهاي جانبي عمودي هستند و سقف آنها حالت مثلثي دارد. در گلخانه كوآنست از كمانهاي لوله اي يا چوبي(بيشتر لوله هاي فولادي) استفاده مي شود در اين روش كمانها را كه داراي قوسي حدود ° ۱۸۰ هستند بموازات هم و بفواصل مشخص(۱.۵-۳.۵ m ) مي مستحكم و يابند مي اتصال بهم دارند قرار گلخانه طولي امتداد در كه افقي تيرهاي بوسيله كمانها و كنند مي فرو زمين دراست. cm ۱۰۰- شوند. فاصله تيرهاي افقي كه بطور موازي در روي كمانها قرار گرفته و اولين كمان را به آخرين كمان وصل مي كنند، ۱۵۰به اين ترتيب يك فضاي دروني بزرگ و واحد بوجود مي آيد. براي پوشاندن گلخانه كوآنست معمولاً از پلاستيك استفاده مي كنند. بدين منظور۲۵ سيمهاي گالوانيزه به موازات لوله هاي افقي نصب مي كنند كه براي پوشش پلاستيكي -۳۰cmدر فواصل بين لوله هاي افقي و بفاصله سطح مناسبي بوجود مي آورند و پس از پوشاندن گلخانه با پلاستيك تعدادي از همين سيمها روي پوشش پلاستيكي نصب مي شوند تا پوششگلخانه مستحكم تر شود.

در هنگام ساخت گلخانه بايد نكات زير را در نظر گرفت:

۱) اگر سطح گلخانه خيلي وسيع باشد كنترل درجه حرارت و تهويه آن مشكل مي باشد. لذا بهتر است سطح كشت در واحدهاي كوچك و جداگانه تفسيم شود. m25۰۰- ۳۰۰

۲)ارتفاع داربستي كه بوته هاي خيار به آن بسته مي شود حدود m22 است. بنابراين ارتفاع ديواره هاي جانبي گلخانه بايد حداقل ۲ متر باشد.

۳) شيب سقف بايد به اندازه اي باشد كه استحكام كافي داشته باشد و آب باران و برف را روي خود نگه ندارد. از طرفي اگر ارتفاع خيلي باشد فضاي اضافه گلخانه بيشتر شده و هزينه گرم كردن آن افزايش مي يابد. لذا شيب را بايد حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد گرفت. البته در گلخانه كوآنست بدليل انحناي سقف اين مشكل تا حدود زيادي رفع مي شود.

۴) در بعضي مواقع لازم است كه هواي گلخانه را خارج كنيم و چون هواي گرم سبك است و معمولاً زير سقف مي ايستد بهتر است در سقف گلخانه دريچه هايي تعبيه شود كه در مواقع لازم اين دريچه ها باز شده و هواي گرم خارج شود. در گلخانه هاي كوآنست باز و بسته كردن اين دريچه ها مشكل است. لذا در ديواره هاي جانبي گلخانه و به فاصله ۱ تا ۵/۱ متر از سطح زمين دريچه هايي را جاسازي مي كنند و در مواقع لزوم آنها را باز مي كنند. در ضمن در دو انتهاي گلخانه و در نزديكي سقف دو پنكه (فن) قرار مي دهند كه هواي گرم زير سقف را خارج كنند.

۵) براي اينكه در هنگام ورود به گلخانه با باز كردن در ورودي هواي گلخانه بطور ناگهاني عوض نشود بعد از در ورودي يك اتاقك كوچك تعبيهمي شود كه ابتدا وارد اين اتاقك مي شويم و سپس به در اصلي گلخانه مي رسيم و با باز كردن آن وارد فضاي گلخانه مي شويم.

۶) در محاسبات گلخانه ها معمولاً وزن برف را در نظر نمي گيرند. چون برف در اثرگرماي گلخانه آب مي شود. ولي در مناطقي كه خطرريزش برف سنگين وجود دارد بايد پس از بارش گلخانه را گرم كنيم اين برف سريعاً آب شود. در غير اينصورت و بخصوص درگلخانههايدوطرفه خطر خوابيدن سقف وجود دارد.

۷) معمولاً گلخانه هاي دو طرفه كه داراي ديواره هاي جانبي عمودي هستند در برابر باد به شكل مانع عمل مي كنند و لذا بادهاي شديد به آن خسارت ميزنند. ولي گلخانه هاي كوآنست به دليل قوسي شكل بودن جريان باد را ملايم مي كنند. به علاوه گلخانه هاي كوآنست به دليلانحنايي كه دارند برف و باران را روي خود نگه نمي دارند و آب را به راحتي جاري مي كنند. لذا در بيشتر نقاط جهان استفاده از گلخانههايكوآنست عموميت بيشتري يافته است.

تحويل ساخت گلخانه اسپانيايي شركت گل سبز ميثاق

شركت گل سبز ميثاق با بهره گيري از تخصص و تجربه كارشناسان ايراني ، اسپانيايي و هلندي بخش توليدات گلخانه اي افتخار دارد با ارايه خدمات فني و مهندسي به شرح زير در خدمت توليد كنندكان و كشاورزان عزيز باشد.

اجراي كليد تحويل پروژه هاي توليد محصولات گلخانه اي شامل سبزي ها : خيار ، گوجه فرنگي و فلفل ، گياهان زينتي : انواع گل هاي شاخه بريده رز، آنتوريوم ، ژربرا و .. و ميوه ها: توت فرنگي.

طراحي وتجهيز گلخانه در موارد آبياري قطره اي ، سيستم هاي گرمايش گلخانه ، سيستم هيتربخاري گلخانه. سرمايش گلخانه ، فن و پد گلخانه ، پرده هاي انرژي سيوينگ و كنترل انرژي گلخانه ، دستگاه هاي كنترل اقليم و آبياري و كليه موارد درخواستي

واحد تحقيق و توسعه شركت آماده ارايه خدمات فني و مهندسي و نوآوري هاي جديد صنعت گلخانه اي درزمينه سازه و تجهيزات و مديريت انواع محصولات گلخانه اي است.

 

شركت گل سبزميثاق مجري انواع سازه و تجهيزات گرمايشي، سرمايشي، سيستم هاي آبياري و تغذيه گياهي، سايه انداز، توري هاي ضد حشره استاندارد و كنترل محيط واقليم ....ارايه مي نمايد.

تماس با ما گلخانه 

آدرس : تهران – بلوار كشاورز – بين خيابان جمالزاده شمالي و كارگر شمالي – پلاك ۳۴۲ – طبقه ۳ – واحد ۱۲ 

تلفن:۶۶۵۶۵۰۶۰-۰۲۱ 

۰۲۱-۶۶۹۰۶۲۱۲:تلفكس

همراه: ۰۹۱۲۵۷۵۳۸۴۱-۰۹۱۲۱۹۵۲۰۶۷

تلگرام :۰۹۱۲۵۷۵۳۸۴۱

وبسايت ها :

www.golesabzemisagh.com

www.golesabzemisagh.ir

www.golkhanesazco.ir

ايميل ها 

info@golesabzemisagh.com

info@golkhanesazco.ir

golesabzemisagh@gmail.com

گلخانه ساز-ساخت گلخانه - تجهيزات گلخانه - گلخانه اسپانياي -نايلون گلخانه-تجهيزات گلخانه-لوازم گلخانه-احداث گلخانه-سازنده گلخانه-گلخانه هيدروپونيك-توري سايبان گلخانه-توري ذخيرانرژي گلخانه-

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.